Zobacz nasze ostatnie publikacje dla:

Sankcje i ochrona przed oskarżeniem o przemyt ludzi i towarów w Wielkiej Brytanii

Leider ist der Eintrag nur auf Polnisch verfügbar. Der Inhalt wird unten in einer verfügbaren Sprache angezeigt. Klicken Sie auf den Link, um die aktuelle Sprache zu ändern.W najnowszym numerze magazynu Transport Manager ukazał się artykuł apl. adw. Jakuba Mikusia z naszej kancelarii, który opisuje problemy przewoźników związane z transportami do Wielkiej Brytanii: (kliknij na obraz, aby pobrać artykuł w formacie PDF) Zachęcamy do lektury również na naszej stronie internetowej: Wielkie problemy w Wielkiej Brytanii Gdy ponad rok temu probl...

Przedsiębiorcy transportowi kontra abonament RTV za radio w ciężarówce

Leider ist der Eintrag nur auf Polnisch verfügbar. Der Inhalt wird unten in einer verfügbaren Sprache angezeigt. Klicken Sie auf den Link, um die aktuelle Sprache zu ändern.Niejednokrotnie wśród przedsiębiorców z branży transportowej pojawia się pytanie dotyczące obowiązku uiszczania opłaty abonamentowej za odbiorniki radiowe znajdujące się w ciężarówkach. Zagadnienie pozostaje aktualne szczególnie w kontekście standardowego wyposażenia nowoczesnych samochodów ciężarowych, gdzie odbiornik radiowy jest zazwyczaj w podstawowym wyposażeniu pojazdu...

Z kraju za granicę, czyli jak uzyskać licencję wspólnotową?

Leider ist der Eintrag nur auf Polnisch verfügbar. Der Inhalt wird unten in einer verfügbaren Sprache angezeigt. Klicken Sie auf den Link, um die aktuelle Sprache zu ändern.Coraz więcej krajowych przewoźników decyduje się na wykonywanie transportu międzynarodowego. Jeżeli formalności związane z procedurą uzyskania licencji wspólnotowej wydawały się Państwu trudne, polecamy lekturę poradnika przygotowanego przez apl. adw. Jakuba Mikusia z naszej kancelarii we współpracy z portalem etransport.pl. Aby uzyskać licencję wspólnotową przewoźnik musi ...

10 najważniejszych faktów o zmowie cenowej producentów, czyli jak odzyskać swoje pieniądze?

W związku z lipcową decyzją Komisji Europejskiej w sprawie zmowy cenowej producentów ciężarówek zgłasza się do nas coraz więcej przewoźników, którzy zainteresowani są odzyskaniem części pieniędzy za zakup pojazdów w czasie nielegalnego porozumienia najpopularniejszych europejskich marek. Jesień 2016 roku to czas, gdy europejscy przewoźnicy za pośrednictwem wyspecjalizowanych kancelarii przygotowują się do wystąpienia przeciwko producentom ciężarówek. Cel jest jasny – chcą odzyskać ich własne pieniądze, stracone przez zakup pojazdów po zawyżonej...

Polecane artykuły w najnowszym wydaniu magazynu Transport Manager

Leider ist der Eintrag nur auf Polnisch verfügbar. Der Inhalt wird unten in einer verfügbaren Sprache angezeigt. Klicken Sie auf den Link, um die aktuelle Sprache zu ändern.Z przyjemnością informujemy, że w najnowszym wydaniu magazynu Transport Manager po raz kolejny ukazały się artykuły i komentarze naszych prawników. Łukasz Chwalczuk - ceniony w branży TSL ekspert w dziedzinie prawa transportowego przedstawił swoje stanowisko na sytuację związaną z opuszczeniem przez Wielką Brytanię Unii Europejskiej: Autorstwa Łukasza Chwalczuka jest ró...

Komentarz adw. Bartosza Majerskiego w medialnej sprawie Szymulów z Zabierzowa

Leider ist der Eintrag nur auf Polnisch verfügbar. Der Inhalt wird unten in einer verfügbaren Sprache angezeigt. Klicken Sie auf den Link, um die aktuelle Sprache zu ändern.Czy wyrok unieważniający umowę przeniesienia własności nieruchomości może być podstawą wpisu w księdze wieczystej - komentarz adw. Bartosza Majerskiego w Gazecie Wyborczej w medialnej sprawie Szymulów z Zabierzowa: Inaczej sprawę stawia mec. Bartosz Majerski z kancelarii prawnej Iuridica: - Jeżeli pewne zagadnienie prawne wywołuje takie wątpliwości, to w takiej sprawie ...

Zmowa cenowa producentów ciężarówek

Leider ist der Eintrag nur auf Polnisch verfügbar. Der Inhalt wird unten in einer verfügbaren Sprache angezeigt. Klicken Sie auf den Link, um die aktuelle Sprache zu ändern. Komisja Europejska od kilkunastu miesięcy prowadzi postępowanie dotyczące zmowy cenowej największych w Europie producentów ciężarówek. W ustalaniu cen produktów miało dojść pomiędzy takimi gigantami jak DAF Trucks, Daimler, Iveco, Scania, Volvo i  MAN w latach 1997 – 2011.  Z Brukseli słychać już doniesienia, że efektem działań Komisji będą rekordowe kary, sięgające nawet ...

BREXIT: Hamulec dla ciężarówek? Sytuację prawną po brytyjskim referendum ocenia w Gazecie Wyborczej nasz ekspert Łukasz Chwalczuk:

Leider ist der Eintrag nur auf Polnisch verfügbar. Der Inhalt wird unten in einer verfügbaren Sprache angezeigt. Klicken Sie auf den Link, um die aktuelle Sprache zu ändern.Choć Komisja Europejska ma dwa lata na opracowanie procedury wystąpienia Wielkiej Brytanii ze Wspólnoty Europejskiej, polscy przedsiębiorcy transportowi już teraz zastanawiają się nad ewentualnymi konsekwencjami tego kroku.  Branża transportowa spodziewa się dosyć dużego ograniczenia usług transportowych. Jest masa polskich firm, które w 90, a nawet 100 procentach jeżdżą ...

Pat w Pcimiu – sytuację prawną wójta i wicewójta ocenia w Gazecie Wyborczej adwokat Agata Majerska

Leider ist der Eintrag nur auf Polnisch verfügbar. Der Inhalt wird unten in einer verfügbaren Sprache angezeigt. Klicken Sie auf den Link, um die aktuelle Sprache zu ändern.Sześć miesięcy czekają już mieszkańcy Pcimia na powołanie komisarza i ponowne wybory wójta. Gminą od grudnia rządzi zastępca wójta. - Jego decyzje są nieważne - przekonują prawnicy i politycy. - Owszem, w przypadku, gdy wójt zaskarży postanowienie komisarza wyborczego, mandat wójta wygasa dopiero z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia sądu administracyjnego oddalająceg...

Jakie kary grożą za przewóz nielegalnych imigrantów?

Europejski kryzys imigracyjny odbija coraz większe piętno na sytuacji polskich przewoźników. Wielu z nich wykonuje transporty do Wielkiej Brytanii, co wiąże się z niebezpieczeństwem dostania się do naczepy nielegalnych imigrantów. Okres świąteczny to czas, w którym odbywa się znacznie więcej transportów niż zwykle. W połączeniu z niskimi temperaturami może to być moment, gdy wielu z imigrantów za wszelką cenę będzie próbowało przekroczyć francusko-angielską granicę. W stosunku do zeszłego roku spraw związanych z postępowaniem Border Force je...

Grozi mi kara nałożona przez Border Force. Jak się odwołać?

Blisko 400 tysięcy złotych. Taka kara groziła jednemu z polskich przewoźników, który przewożąc granulat w silosie został zatrzymany przez służby celne na granicy pomiędzy Francją a Anglią. W transportowanym przez niego ładunku ukrywało się siedemnastu nielegalnych imigrantów, liczących na łut szczęścia, dzięki któremu trafią na Wyspy Brytyjskie. Ze snu o ziemi obiecanej wybudzili ich urzędnicy Border Force, jednocześnie rozpoczynając koszmar przewoźnika.  POSZUKIWANIE LEPSZEGO ŻYCIA Problem nielegalnych imigrantów we francuskich portach jest ...

„Ubezpieczenia w transporcie“ – książka prawników kancelarii IURIDICA już w księgarniach

Pod koniec czerwca w księgarniach prawniczych w całej Polsce pojawiła się książka autorstwa Agaty Majerskiej i Agnieszki Sowa z naszej kancelarii. KUP KSIĄŻKĘ: http://www.ksiegarnia.beck.pl/beck-info-biznes-sektor-publiczny/id12912,Ubezpieczenia-w-transporcie.-Praktyczne-uwagi-dla-przedsiebiorcow-z-branzy-TSL.html POBIERZ FRAGMENT: http://www.ksiegarnia.beck.pl/pdf/ubezpieczenia-w-transporcie-fragment.pdf Praktyczne uwagi, dzięki którym przedsiębiorcy z branży TSL będą mieli pewność, że zawierają korzystne dla siebie umowy ubezpieczeniowe ...

Transport ponadgabarytowy w branży stalowej

Specyfika i różnorodność produktów w branży stalowej wpływa na organizację oraz sposób dostawy. W 2012 roku uchwalono nowelizację do ustawy o ruchu drogowym, która miała usprawnić i uprościć procedury związane z transportem nienormatywnym. ZEZWOLENIA A ODPOWIEDZIALNOŚĆ NADAWCY Zgodnie z obowiązującym prawem (zarówno polskim jak i zagranicznym) konieczne jest uzyskanie zezwolenia na przejazd pojazdem, którego wymiary, masa całkowita lub naciski osi są większe od dopuszczalnych. W UE dopuszczalna masa całkowita (DMC) pojazdu 5 osiowego wynosi 4...

Leasing – warto czytać umowy i płacić w terminie

Leasing to obecnie powszechna forma finansowania działalności przedsiębiorstw. Cieszy się on niezwykle dużą popularnością również wśród podmiotów działających w branży transportowej – większość floty używanej przez przedsiębiorców jest objęta umowami leasingu. Finansujący zobowiązuje się do zakupu pojazdu wskazanego przez korzystającego i przez cały okres trwania umowy pozostaje on jego właścicielem. Korzystający natomiast – jako podmiot używający przedmiotu leasingu dla swoich interesów - jest zobowiązany do zapłaty ustalonych rat wynagrodzeni...

Odszkodowanie za policyjną przysługę

Każdy, kto kiedykolwiek kupował używany samochód wie, że praktycznie wszystkie takie auta są sprzedawane przez pierwszych właścicieli, którzy nimi jeździli tylko w niedzielę do kościoła, serwisowali w ASO i nigdy nawet nie zarysowali. Ewentualne wgniecenie przy zderzaku to sprawka żony (oczywiście niepalącej), która od czasu do czasu jechała autem na zakupy do galerii i nie zmieściła się na miejscu parkingowym. Przebieg jest zazwyczaj niższy o 100 tys. kilometrów w porównaniu do większości pojazdów z tego rocznika, auto oczywiście było cały cza...

Bezprawny podatek od paliw

Polskie firmy transportowe mają prawo ubiegać się o zwrot bezprawnie pobieranego przez Hiszpanię podatku od paliw w latach 2002-2012. Odszkodowania dla przewoźników liczone są w miliardach euro. W latach od 2002 do 2004 roku trzynaście hiszpańskich regionów autonomicznych uchwaliło podatek od sprzedaży detalicznej olejów mineralnych. Podatek zwany także „grosikiem na zdrowie” lub „eurocentem zdrowotnym”, ściągany był od kierowców przy sprzedaży paliw płynnych. Dzięki temu finansowano system zdrowia i ochronę środowiska hiszpańskich regionów ...

Nieterminowe podstawienie i dostawa

Zarówno w przypadku transportów krajowych jak i międzynarodowych podstawowym obowiązkiem przewoźnika jest dostarczenie towaru do miejsca rozładunku w stanie niepogorszonym (nieuszkodzonym). Drugim istotnym warunkiem jest dostarczenie tego ładunku w terminie ustalonym w zleceniu przewozowym. Pomimo, iż w wielu przypadkach przewoźnik nie ma wpływu na zdarzenia jakie mogą mieć miejsce w trakcie wykonywania przewozu (np. niespotykane warunki atmosferyczne, utrudnienia w ruchu, awaria pojazdu, a w pewnych wypadkach także postoje na przejściach grani...

Suma nacisków – spór urzędników o wagi SAW-10C

Od wielu lat trwa walka pomiędzy przewoźnikami a Inspekcją Transportu Drogowego w zakresie zasadności stosowania wag typu SAW-10 C. Kością niezgody jest wyznaczanie rzeczywistej masy całkowitej pojazdu za pomocą sumowania nacisków poszczególnych nacisków osi. Przewoźnikom siłę do działań dała wytyczna Wiceprezes Głównego Urzędu Miar, która niestety nie spodobała się ITD. Po ponad 3 letniej walce sądy zaczynają orzekać przychylnie dla przewoźników. 22 kwietnia 2011 roku Wiceprezes Głównego Urzędu Miar Pan Włodzimierz Popiołek pismem o sygnatu...

Ogólnopolskie Seminarium Naukowe „Europejski Kodeks Cywilny – jako kolejny etap unijnej integracji. Rola Acquis Group“

Dnia 5 czerwca 2014 r. w Krakowie odbędzie się Ogólnopolskie Seminarium Naukowym ”Europejski Kodeks Cywilny – jako kolejny etap unijnej integracji. Rola Acquis Group". W pierwszym panelu seminarium wystąpi aplikantka adwokacka z naszej kancelarii - Agnieszka Sowa, z referatem: "Zachowanie poszkodowanego a wysokość odszkodowania ex contractu według Zasad Obowiązującego Europejskiego Prawa Umów oraz przepisów Kodeksu Cywilnego" Celem seminarium naukowego jest m.in. przedstawienie najważniejszych aspektów działalności Acquis Group, powodu...

Rok ostatniej szansy przewoźników na odzyskanie podatków

Ilość i wysokość podatków jakie płaci branża transportowa wzrasta co rok. Wszyscy przyzwyczaili się do jednej z najwyższych stawek podatku VAT obowiązującego w Polsce. Jedynie kilka krajów UE ma wyższe stawki (27% VAT - Węgry, 25% VAT - Chorwacja, Dania, Szwecja, 24% VAT - Finlandia, Rumunia). Branż TSL przywykła także do podatku od środków transportowych, różnego rodzaju podatków drogowych, ekologicznych czy zdrowotnych nakładanych na przewoźników w poszczególnych krajach europejskich. O ile wszyscy przywykli do płacenia podatków, o tyle mało ...

Który sąd jest właściwy do rozpatrywania spraw w transporcie?

Transport od zarania dziejów, a zarazem z samej swojej istoty, jest ściśle związany z szerokim zakresem geograficznego zasięgu. Rozwój gospodarczy oraz ułatwienia we współpracy międzynarodowej powodują, że bardzo często firmy transportowe kooperują z przedsiębiorcami z każdego zakątka świata. Niestety tak szeroki zakres działania generuje także problemy związane z możliwością bycia pozwanym przed różnymi sądami w kraju, a nawet na świecie. Aby dokładnie wskazać, właściwości których sądów może spodziewać się firma transportowa, należy podziel...

Podróże służbowe a diety i zwrot kosztów m.in. za nocleg

1 marca 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.01.2013 r. w sprawie należności przysługującej pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, uchylające zarazem 2 wcześniejsze rozporządzenia regulujące tą tematykę. O ile tytuł rozporządzenia może sugerować, że nie dotyczy ono osób zatrudnionych w prywatnych firmach, o tyle treść art. 77 zn. 5 kodeksu pracy przesądza o stosowaniu rozporządzenia także do pracowników spoza sfery budżetowej...

Zmiany w ustawie o transporcie drogowym

5 kwietnia 2013 roku Sejm uchwalił zmiany w ustawie o transporcie drogowym oraz ustawie o czasie pracy kierowców, które regulują bardzo istotne zagadnienia w zakresie licencji transportowych oraz możliwości samozatrudnienia kierowców. Do słownika pojęć dodano jakże wyczekiwane sformułowanie czym jest baza eksploatacyjna – a mianowicie jest to miejsce wyposażone w odpowiedni sprzęt techniczny i urządzenia techniczne umożliwiające prowadzenie działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły, w skład której wchodzi co najmniej jeden z...

OCS – Polisa od ryzyka, którego w rzeczywistości nie ma

Na polskim rynku polis ubezpieczeniowych występują najczęściej trzy rodzaje ubezpieczeń transportowych: cargo (towaru), OCP (odpowiedzialność cywilna przewoźnika) oraz OCS (odpowiedzialność cywilna spedytora). Firmy transportowe, które część zleceń wykonują własnymi pojazdami, a część podzlecają innym przewoźnikom zwykle posiadają 2 polisy, OCP i OCS. Niestety w przypadku uszkodzenia lub kradzieży towaru okazuje się, że ani polisa OCP ani OCS nie gwarantuje uzyskania odszkodowania. Dzieje się tak z dwóch przyczyn. Pierwsza to kwestia samego zak...

Rewolucja w przewozach ponadgabarytowych

Wszystkie duże inwestycje związane były z konieczność przetransportowania dużych, ciężkich lub gabarytowo niewygodnych towarów. Pomimo, iż w ciągu ostatnich kilkunastu lat technologia produkcji specjalistycznych naczep niskopodwoziowych i wieloosiowych ciągników siodłowych doznała znaczącego wzrostu, polskie przepisy pozostawały bez zmian. Skutkowało to perturbacjami dla przewoźników, którzy kupili specjalistyczny i niezwykle drogi sprzęt, który często był wymagany przez instytucje państwowe do zrealizowania instytucji publicznych, a mimo wszys...

Prawo zezwala nie płacić przewoźnikom przez 3 miesiące

Ustawa prawo przewozowe bardzo szczegółowo reguluje kwestie procesu reklamacyjnego w transporcie. Skutkiem tego każdy zleceniodawca może wstrzymać płatność przewoźnikowi o 3 miesiące. Niniejszy artykuł dotyczy wyłącznie transportów krajowych wykonywanych przez przewoźników zarówno własnym taborem jak i tych, którzy podzlecili dany transport swojemu podwykonawcy (tzw. przewoźnik umowny, błędnie spostrzegany w branży transportowej jako ‘spedytor’). Obostrzenia o których mowa poniżej na szczęście nie dotyczą transportów międzynarodowych, które ...

Kabotaż – szanse i zagrożenia

Przez ostatnich kilkanaście lat, jeszcze zanim weszliśmy do Unii Europejskiej, firmy przewozowe, mające siedzibę w Polsce stały się bardzo poważnymi konkurentami dla swoich odpowiedników na Zachodzie. Nowy tabor, nowoczesne metody i narzędzia zarządzania oraz niskie koszty funkcjonowania sprawiły, że transportowcy ze „starej unii” boją się naszych dynamicznych, tanich i wysokiej jakości przewoźników. Dlatego wpłynęli na swoje rządy, by od dnia naszej akcesji – 1 maja 2004 r. – przez 5 lat obowiązywał prawie w całej w całej zjednoczonej Unii zak...

Uważaj na klauzule w polisie transportowej

Ryzyko związane z uszkodzeniem lub utratą przewożonego towaru jest tak wielkie, iż większość firm nadawczych wymaga posiadania przez przewoźnika ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Sprawa byłaby banalna gdyby nie fakt, że zarówno polisa OCP (ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej przewoźnika), jak i polisa OCS (ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej spedytora), są ubezpieczeniami w pełni dobrowolnymi (w odróżnieniu np. od OC pojazdu). Dobrowolny charakter tych umów powoduje, iż załączone do każdej polisy ogólne warunki ube...

Zaufania, uczciwość i bezpieczeństwo w branży TSL w praktyce

Wszystkie firmy pracujące w branży TSL, zarówno nadawcy, spedycje jak i przewoźnicy, zastanawiają się w jaki sposób zwiększyć zaufanie wobec swoich kontrahentów, pomimo rosnącej ilości kradzieży i wyłudzeń w transporcie. Każdy zapewnia o swojej uczciwości, przesyła skany wszelkiego rodzaju certyfikatów i referencji, jednakże zawsze pozostaje pewna doza niepewności i ryzyka związanego z brakiem rzetelności kontrahenta. Powstaje zatem pytanie jak w szybki, łatwy i możliwie jak najbardziej pewny sposób sprawdzić i ocenić uczciwość kontrahenta, ja...

Terminy w prawie transportowym

Część firm transportowych, które działają zarówno na rynku krajowym jak i międzynarodowym twierdzi, że usługa transportowa to wypadkowa dwóch składników – problemów i braku czasu. Twierdzą tak dlatego, że w trakcie realizacji nawet najprostszych zleceń transportowych może dojść do tak absurdalnych problemów, że każdy praktycznie transport jest mniej lub bardziej stresogenny. Drugim z kolei składnikiem jest czas, który strony ściśle regulują – od czasu na przyjęcia zlecenia, czasu na załadunek i rozładunek, czasu wolnego i opłat postojowych, ...

Spedytorze, nadawco, odbiorco i załadowco – Ty też ponosisz odpowiedzialność!

Koniec 2011 roku zaowocował wieloma zmianami prawnymi w przepisach dotyczących szeroko rozumianego transportu. Jednak mimo iż prace trwały kilka lat, jedynie lobbing przewoźników aktywnie wpłynął na uchwalenie zmian prawnych. Regulacje prawne, które zostały ostatecznie podpisane przez Prezydenta RP, mają na celu przede wszystkim „uzdrowić” polski transport, zarówno z nierzetelnych przewoźników, jak i ukrócić nieuczciwe zlecanie transportów. W pewnym skrócie można by powiedzieć, że każdy podmiot który zleca, ładuje lub nawet odbiera ładunki pr...

Bez listu przewozowego ani rusz

Z treści załączonego artykuł dowiecie się Państwo jakie prawa i obowiązki wynikają z treści listu przewozowego. Wykazane zostały także znaczące różnice pomiędzy listem przewozowym a innymi dokumentami występującymi w trakcie transportu (np. karty drogowe i dokumenty WZ). Treść poniżej: "List przewozowy w transporcie drogowym" Niezależnie od charakteru przewozu, krajowego lub międzynarodowego, dokument jakim jest list przewozowy, z punktu widzenia praw i obowiązków przewoźnika, jest najważniejszy. List przewozowy jest dokumentem potwierdzający...

Dyskryminacja polskich przewoźników w UE

Artykuł, który ukazał się w grudniu 2011 roku na łamach TSL Biznes dotyczy jawnej dyskryminacji polskich przewoźników towarów płynnych i niebezpiecznych w krach Beneluksu. Pełna treść artykułu dostępna tutaj.

Jedziesz do Rumunii – lepiej uważaj

Przewoźnicy, którzy wożą towary do Rumunii powinni dokładnie sprawdzać treść listów przewozowych. W przypadku nieprawidłowego wystawienia listu przewozowego tamtejsze organy konfiskują zarówno pojazd jak i towar. Rumunia wprowadziła przepisy, które mają na celu ograniczenie czarnego rynku i dystrybucji towarów, które zostały przywiezione na teren Rumunii omijając niezbędne zobowiązania podatkowe. W tym celu prowadzono bardzo rygorystyczne przepisy, które dają tamtejszym organom prawo do konfiskaty zatrzymanego pojazdu i przewożonego na nim tow...

E-myto sieje strach

Na łamach Truck and Business ukazał się artykuł autorstwa Pana Łukasza Chwalczuka dotyczący funkcjonowania elektronicznego systemu poboru opłaty ViaToll. 1 lipca 2011 roku został wprowadzony elektroniczny pobór opłat za przejazd pojazdami powyżej 3,5 tony na poszczególnych drogach publicznych. Pomimo wielomiesięcznego planowania i wprowadzania systemu w życie już po kilku miesiącach obowiązywania tegoż systemu wyszło na jaw wiele nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu co przełożyło się wprost na ogromne kary finansowe nakładane na kierowców po...

Wystąpienie przez Krajową Izbę Odwoławczą z pytaniem prejudycjalnym do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu Artykuł Bartosza Majerskiego w Zamówienia Publiczne Doradca

Artykuł dotyczy pierwszego w historii wystąpienia przez Krajową Izbę Odwoławczą z pytaniem prejudycjalnym do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu. KIO powzięła wątpliwość co do zgodności przepisu art. 24 ust. 1 pkt  1a prawa zamówień publicznych  z przepisami unijnymi. Kontrowersyjny przepis dotyczy wykluczenia wykonawcy z uwagi na wcześnie rozwiązanie, wypowiedzenie albo odstąpienie od umowy w sprawie zamówienia publicznego.

Sposoby na nieuczciwych kontrahentów Artykuł Łukasza Chwalczuka na portal Log24.pl

"Wraz z rozwojem gospodarki, rosnącą ilością transportów, a także bezgotówkowych form zapłaty za usługi, wzrasta ryzyko kooperowania z kontrahentami, którzy mogą okazać się nierzetelni lub wręcz chcieć oszukać przewoźnika. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy zarówno przewoźnicy, nadawcy, jak i odbiorcy, a także media i firmy ubezpieczeniowe zauważyły ogromny wzrost ilości oszustw i wyłudzeń w transporcie towarów." Pełna treść artykułu dostępna na log24.pl

Odpowiedzialność spedytora względem przewoźnika Artykuł Łukasza Chwalczuka na portalu Log24.pl

"Na wstępie należy rozwiać wątpliwości kim jest spedytor. Zgodnie z art. 794 § 1 Kodeksu cywilnego (kc) spedytor zobowiązuje się, za wynagrodzeniem w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa, do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Innymi słowy spedytor - przedsiębiorca posiadający licencję na krajowy przewóz drogowy - ma zorganizować, ale nie wykonać przewóz. Niestety w praktyce branży transportowej, znacząca większość „zleceń spedycyjnych” to tak naprawdę zlecenie przewozowe." więce...

Jak oszczędzić na ubezpieczeniach transportowych?

Nie płać podwójnego ubezpieczenia OC: zarówno przewoźnika, jak i spedytora. Art. 774 Kodeksu cywilnego stanowi, iż przez umowę przewozu przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy. Z kolei art. 794 kc reguluje, iż przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Artykuł skierowany jest do firm transportowych,...

Czekając na ponadnormatywną ustawę Artykuł Łukasza Chwalczuka na portalu Log24.pl

"Przewozy towarów, które z racji swoich rozmiarów lub masy przekraczają określone prawem normy, podlegają pod przepisy związane z transportem ponadgabarytowym. W większości przypadków, same pojazdy, którymi wykonuje się te specyficzne transporty, przekraczają normy, w związku z czym poruszanie się po drogach publicznych pojazdami nienormatywnymi wymaga uzyskania odpowiednich zezwoleń wydawanych przez różne podmioty umocowane w tym zakresie" Więcej na Log24.pl

Unikaj kosztów nie związanych bezpośrednio z transportem Artykuł Łukasza Chwalczuka na portal Log24.pl

"Świadczenie usług przewozu towarów, zarówno krajowego jak i międzynarodowego, obarczone jest ogromnym ryzykiem. Ilość zlecanych frachtów, różnorodność przewożonych towarów, często nieznajomość kontrahenta, na rzecz którego wykonuje się przewóz, wpływa na spotęgowanie zagrożeń względem nieprzewidzianych kosztów związanych z przewozem." Więcej na Log24.pl

Zamieszanie wokół diet

Od pewnego czasu w branży transportowej krąży ten sam temat – co zrobić z wynagrodzeniem kierowców w związku z uchwałą Sądu Najwyższego z 19 listopada 2008 roku (II PZP 11/08). Sprawa jest o tyle dotkliwa, co i niejasna. Sąd co prawda podjął uchwałę, poparł ją bardzo szerokim, rewolucyjnym i logicznym uzasadnieniem, niemniej skutki, jakie mogą wyniknąć dla firm transportowych i kierowców są kolosalne, żeby nie powiedzieć-nieprzewidywalne. Pełna treść artkykułu dostępna tutaj.

Transport i spedycja – różnice prawne Artykuł Łukasza Chwalczuk na portalu Log24.pl

"Większość firm transportowych prowadzących działalność na polskim rynku, obok usług przewozu świadczy także usługi w zakresie pośrednictwa w transporcie, czyli spedycję. Warto zastanowić się nad różnicami, jakie cechują te dwie branże gospodarki - zbliżone pod względem sposobu prowadzenia działalności gospodarczej, ale jakże odległe pod względem prawnym" Więcej na Log24.pl

Kabotaż na terenie Polski został uregulowany artykuł Łukasza Chwalczuk na portalu Log24.pl

"Pomimo, iż podstawą prowadzenia przewozów kabotażowych na ternie krajów członkowskich Unii Europejskiej jest Rozporządzenie Rady nr 3118/93, to daje ono możliwość aby dane państwo członkowskie uszczegółowiło warunki dotyczące przewozów kabotażowych na jego terenie. Polski ustawodawca nareszcie takie warunki stworzył i opublikował." Więcej na log24.pl

Projekt nowej ustawy o transporcie ponadnormatywnym artykuł Łukasza Chwalczuka na portalu Log24.pl

"Przepisy regulujące przewozy ponadgabarytowe, pomimo iż były wielokrotnie nowelizowane, pod względem zasadności, korelacji z możliwościami technicznymi i potrzebami rozwoju gospodarczego naszego kraju nie zmieniły się od ok. 20 lat. Nie są dostosowane do współczesnych wymogów rynku i do rozwiązań technicznych stosowanych w transporcie nienormatywnym. To jednak ma się zmienić, może nawet jeszcze w tym roku" Więcej na Log24.pl.