Kancelaria Prawna Iuridica aktualnie prowadzi nabór zainteresowanych firm pod kątem działań przeciwko dealerom DAF. Istotne jest aby zabezpieczyć wszelkie dokumenty (umowy leasingowe, faktury, korespondencję, zamówienia, dowody zapłaty, faktury wykupowe, dowody rejestracyjne etc.), które potwierdzają nabycie ciężarówek marki DAF w latach 2011-2018. Działania takie są pożądane z perspektywy zabezpieczenia przed utratą dokumentacji, bez której niemożliwe byłoby dalsze działanie – dochodzenie roszczeń odszkodowawczych.
Dołącz do pozwu zbiorowego – odzyskaj swoje pieniądze. Co ważne – nie pobieramy żadnych opłat wstępnych, a cały koszt i ryzyko jest po naszej stronie.
Zainteresowane osoby prosimy o kontakt telefoniczny 12 378 95 70 lub kancelaria@iuridica.com.pl
Nasi eksperci są do Państwa dyspozycji!
Kancelaria Prawna Iuridica dotychczas wielokrotnie skutecznie reprezentowała największych polskich przewoźników w ważnych, precedensowych i międzynarodowych postępowaniach jak np. zwrot maut w Niemczech, czy zwrot podatku IVMDH tzw. grosikowe w Hiszpanii. Kolejną opcją, poza postępowaniem przeciwko producentom ciężarówek prowadzonym w Amsterdamie, jest możliwość odzyskania sporych pieniędzy od dealerów DAF w Polsce, którzy dopuszczali się nieuczciwych praktyk i zawarli porozumienie ograniczające konkurencję.
W ostatnich latach różne organy administracji państwowej lub europejskiej ujawniają istnienie karteli powodujących sztuczne zawyżanie cen pojazdów ciężarowych. Decyzje te wydawane są na poziomie krajowym (przez np. polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) oraz na szczeblu międzynarodowym (przez np. Komisję Europejską).
Porozumienia ograniczające konkurencję mają nie tylko wymiar europejski – jak w przypadku zmowy cenowej producentów pojazdów ciężarowych w Europie (MAN, Daimler, Iveco, Volvo, Renault, DAF, Scania). Również na terenie Polski dochodziło do porozumień ograniczających konkurencję. W grudniu 2021 r. Prezes UOKIK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje dotyczące porozumień ograniczających konkurencję pomiędzy dealerami samochodów ciężarowych marki DAF. Łącznie sześć spółek oraz ośmiu menadżerów otrzymało kary na łączną kwotę ponad 122 mln złotych. Nabywcy pojazdów ciężarowych płacili przez lata zawyżone ceny za nabywane samochody ciężarowe nie mając swobodnego wyboru sprzedawcy.
Pierwsza z decyzji (Decyzja nr DOK-8/2021 z dnia 23 grudnia 2021 r.) stwierdza zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję przy udziale pięciu spółek: DBK z Olsztyna, ESA Trucks Polska z Komornik, TB Truck & Trailer Serwis z Wolicy, Van Tilburh-Bastianen Groep z Bredy w Holandii, WTC z Długołęki. Przedsiębiorcy dokonali podziału rynku poprzez ustalenie, że każdy będzie sprzedawał ciężarówki DAF na określonym terenie i nie będzie rywalizował o klientów na innym terenie w Polsce. Dealerzy wymieniali się informacjami o cenach pojazdów, wymianie ulegały informacje o ofertach składanych w przetargach. Potencjalny nabywca ciężarówki DAF mógł ją kupić tylko u określonego sprzedawcy za określoną przez niego cenę. Nie było możliwości zakupu takiego pojazdu taniej w innym regionie w Polsce.
Druga z decyzji Prezesa UOKIK (Decyzja nr DOK-6/2021 z dnia 16 grudnia 2021 r.) obejmuje trzy spółki dealerów samochodów ciężarowych DAF: Firmę Wanicki z Mogilan, DBK z Olsztyna, WTC z Długołęki. Przedsiębiorcy dokonali podziału rynku między sobą poprzez wspólne ustalenie, że każdy będzie startować w przetargach publicznych wyłącznie na określonym terenie oraz że nie będzie składać ofert w rejonie przydzielonym innemu przedsiębiorcy. Łącznie Prezes UOKIK nałożył na dealerów uczestniczących w zmowie kary w wysokości ponad 2,6 miliona złotych.
Decyzje Prezesa UOKIK z grudnia 2021 r. obrazują ogromną szkodliwość porozumień polegających na podziale rynku. Potencjalni nabywcy ciężarówek nie mieli możliwości dokonania zakupu produktu danej marki od wybranego przez siebie sprzedawcy lub otrzymywali ofertę z zawyżonymi cenami. Efektem działań nieuczciwej konkurencji były gorsze warunki zakupu pojazdów ciężarowych marki DAF – konsekwencje takich czynów odczuwały przede wszystkim firmy transportowe w Polsce, które w swoich flotach wykorzystywały pojazdy marki DAF. Wskutek nieuczciwych praktyk dealerów, które były całkowicie świadome i celowe, zasada wzajemnego zaufania pomiędzy dealerami a nabywcami została naruszona w sposób rażący i nie może zostać zaakceptowana.
Decyzje Prezesa UOKIK ułatwią poszkodowanym firmom transportowym poszkodowanym przez nieuczciwe praktyki dochodzenie roszczeń odszkodowawczych przed sądem. Na podstawie ustawy o roszczeniach o naprawienie szkody wyrządzonej przez naruszenie prawa konkurencji, która weszła w życie w 2017 r. każdy kto poniósł szkodę w związku z praktykami ograniczającymi konkurencję może domagać się odszkodowania przed sądem. Prawomocne zakończenie postępowań przed Prezesem UOKIK pozwoli na podjęcie działań procesowych przeciwko dealerom marki DAF biorącym udział w zmowie. Decyzje UOKIK nie są jeszcze prawomocne i jako takie nie podlegają wykonaniu, a ustalenia takich decyzji nie są wiążące dla sądu rozpoznającego roszczenia o naprawienie szkody wyrządzonej naruszeniem prawa konkurencji. Praktyka sądowa jednak pokazuje, że bardzo często decyzje UOKIK są utrzymywane przez niezależne sądy tym bardziej, gdy część firm przyznała się do kartelu. Działania firm będących w zmowie cenowej zmierzające do opóźnienia ostatecznego rozstrzygnięcia mają na celu zniechęcenie lub utrudnienie w dochodzeniu roszczeń przez poszkodowanych.
Wszystkie zainteresowane firmy zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z kancelarią pod adresem mailowym: kancelaria@iuridica.com.pl