Zmowa cenowa producentów ciężarówek

Komisja Europejska od kilkunastu miesięcy prowadzi postępowanie dotyczące zmowy cenowej największych w Europie producentów ciężarówek. W ustalaniu cen produktów miało dojść pomiędzy takimi gigantami jak DAF Trucks, Daimler, Iveco, Scania, Volvo i  MAN w latach 1997 – 2011.  Z Brukseli słychać już doniesienia, że efektem działań Komisji będą rekordowe kary, sięgające nawet kilkunastu miliardów euro. Przepisy pozwalają bowiem nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości nawet 10% rocznego przychodu. Komentarz adwokata Bartosza Majerskiej z naszej kancelarii ukazał się w środę w Rzeczpospolitej.

Informacje o działaniach Komisji docierają do polskich przewoźników, którzy w czasie domniemanej zmowy cenowej budowali swoje flotowe imperia, płacąc za kupowane samochody olbrzymie kwoty.

Coraz więcej przewoźników zwraca się do naszej kancelarii z pytaniami o możliwość uzyskania odszkodowania za bezprawne działania producentów

– mówi adwokat Bartosz Majerski z Kancelarii Prawnej IURIDICA z Krakowa, specjalizującej się w prawie transportowym.

Jedną bowiem kwestią są kary nakładane przez organy badające praktyki ograniczające konkurencję, zupełnie czymś innym są natomiast ewentualne roszczenia konkretnego przedsiębiorcy związane z poniesioną przez niego szkodą. Możliwość dochodzenia roszczeń odszkodowawczych za szkodę antymonopolową (tzw. private enforcement) została przesądzona w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej już kilkanaście lat temu.  O dużej wadze przedmiotowych kwestii świadczy również fakt, iż pod koniec listopada 2014 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły dyrektywę regulującą dochodzenie roszczeń odszkodowawczych z tytułu naruszenia prawa konkurencji. Państwa członkowskie mają czas do końca 2016 r. z wdrożeniem dyrektywy do własnych porządków prawnych.

Stwierdzenie praktyk ograniczających konkurencję przez Komisję Europejską z pewnością będzie dużym ułatwieniem w ewentualnych procesach o odszkodowania prowadzonych przed polskimi sądami. Czekamy w tym momencie cierpliwie na decyzję Komisji Europejskiej. Biorąc pod uwagę duże zainteresowanie przewoźników już na obecnym etapie, będziemy rozważać przygotowanie pozwu zbiorowego w imieniu naszych klientów

– wskazuje adw. Bartosz Majerski.

Zachęcamy do lektury artykułu w internetowym wydaniu Rzeczpospolitej: http://www.rp.pl/Firma/306299975-Zaplaca-za-zawyzanie-cen-aut.html#ap-2