Kartel przy sprzedaży ciężarówek Iveco – decyzja Prezesa UOKiK
W dniu 16 września 2025 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował informację o wydaniu decyzji w sprawie nielegalnego porozumienia ograniczającego konkurencję na rynku sprzedaży samochodów ciężarowych marki Iveco. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, stwierdził istnienie niedozwolonego kartelu pomiędzy spółką Iveco Poland a jej autoryzowanymi dystrybutorami.
Zmowa trwała blisko 10 lat – od czerwca 2009 r. do maja 2019 r. Jej istotą było dzielenie rynku poprzez ustalanie stref wpływów – tzw. „rejonizacji”. Praktyka ta polegała na tym, że pierwszeństwo obsługi klienta w danym regionie miał lokalny dystrybutor, co znacząco ograniczało konkurencję i wybór konsumentów.
W związku z naruszeniem przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, na uczestników kartelu nałożono kary finansowe w łącznej wysokości ponad 238 mln zł, w tym:
- ponad 155 mln zł na Iveco Poland,
- pozostała część kar została nałożona na dystrybutorów z całej Polski, m.in. DBK z Olsztyna, CTC z Rudy Śląskiej, Exmot z Bydgoszczy, Siltruck ze Skoczowa, Uni-Truck z Zielonej Góry, STC z Rzeszowa, Truck Nord Center z Sierpca, oraz innych.
Dodatkowo, 10 menadżerów odpowiedzialnych za dopuszczenie do naruszeń otrzymało indywidualne kary w łącznej wysokości ponad 2,5 mln zł. Odpowiedzialność osobistą ponieśli m.in. menadżerowie Iveco Poland, DBK, CTC, Exmot, Siltruck i Uni-Truck.
Nasza Kancelaria analizuje konsekwencje niniejszej decyzji oraz możliwość dochodzenia roszczeń przez podmioty, które mogły ponieść szkodę w wyniku działania kartelu. W najbliższym czasie planujemy rozpoczęcie projektu dedykowanego obsłudze spraw związanych z tym naruszeniem prawa konkurencji – zarówno w kontekście ochrony interesów podmiotów pokrzywdzonych, jak i odpowiedzialności uczestników porozumienia.
Jeśli Państwa firma mogła zostać dotknięta skutkami tej zmowy – zapraszamy do kontaktu. Jesteśmy gotowi udzielić wsparcia prawnego oraz nawiązać współpracę w ramach planowanego projektu.