Uznanie zagranicznego krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu  – kluczowe informacje dla przedsiębiorców

W kontekście rejestracji pojazdów sprowadzanych z zagranicy, także z krajów Unii Europejskiej, niezwykle istotne jest zrozumienie różnicy między unijnym a krajowym dopuszczeniem jednostkowymi. Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r., wyróżniamy dwa główne rodzaje dopuszczeń:

  1. Krajowe indywidualne dopuszczenie jednostkowe – zgodnie z art. 45 rozporządzenia 2018/858 są to certyfikaty obowiązujące jedynie w danym kraju członkowskim UE, na przykład w Niemczech.
  2. Unijne indywidualne dopuszczenia jednostkowe – to certyfikaty, które są uznawane we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

Z uwagi na specyfikę rynku motoryzacyjnego oraz praktyki stosowane przez producentów pojazdów, szczególnie ciągników siodłowych i naczep, przez wiele lat wykorzystywane były jedynie krajowe indywidualne dopuszczenia jednostkowe. Skutkuje to tym, że rejestracja pojazdu posiadającego zagraniczne (np. niemieckie, belgijskie lub francuskie) krajowe indywidualne dopuszczenie jednostkowe wymaga w Polsce przeprowadzenia dodatkowej procedury uznania tego certyfikatu.

Konsekwencje dla polskich przedsiębiorców

Przedsiębiorcy planujący zakup używanego pojazdu z innego kraju UE muszą być świadomi, że jeśli pojazd był zarejestrowany na podstawie krajowego indywidualnego dopuszczenia jednostkowego, będą musieli liczyć się z dodatkowymi formalnościami. Oznacza to:

  • Dodatkowe procedury – Konieczność uznania zagranicznego, krajowego indywidualnego dopuszczenia jednostkowego w Polsce.
  • Dodatkowe koszty – Przeprowadzenie procedury wiąże się z opłatami administracyjnymi.
  • Dłuższy czas rejestracji – Procedura uznania może przedłużyć czas potrzebny na rejestrację pojazdu w Wydziale Komunikacji.

Jak się przygotować?

Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, przed zakupem pojazdu warto dokładnie sprawdzić, na jakiej podstawie został on zarejestrowany w kraju, z którego pochodzi. Jeśli pojazd posiada unijne dopuszczenie jednostkowe, jego rejestracja w Polsce przebiegnie sprawniej. Natomiast w przypadku krajowego dopuszczenia jednostkowego, należy przygotować się na dodatkowe kroki związane z uznaniem tego certyfikatu przez polskie organy.

Szczegółowe informacje dotyczące procedury uznania krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu można znaleźć na stronie Transportowego Dozoru Technicznego pod tym linkiem.

W razie pytań lub wątpliwości, kancelaria Iuridica jest gotowa do udzielenia wsparcia i pomocy w przeprowadzeniu niezbędnych formalności związanych z rejestracją pojazdów sprowadzanych z zagranicy.