Po wprowadzeniu kontrowersyjnej ustawy o płacy minimalnej w Niemczech, kolejne kraje zabezpieczają swoje rynki przed zagranicznymi przewoźnikami. Regulacje prawne rządów Norwegii i Francji mogą po raz kolejny wzbudzić protest polskich przewoźników, której konkurencji obawiają się zachodni przewoźnicy.
REFORMY FRANCUSKIEGO RZĄDU WS. PŁACY MINIMALNEJ
Francuski rządu w celu ożywienia gospodarczego przekaże do Senatu ustawę zakładającą wprowadzenie minimalnych płac dla zagranicznych kierowców ciężarówek. Opozycja rządu premiera Manuela Vallsa zapowiedziała złożenie wniosku o wotum nieufności, jednak jeżeli nie zostanie on uchwalony, to w ciągu miesiąca ustawa może zostać uchwalona przez francuski senat.
Komentatorzy zwracają uwagę na fakt, iż aktualne brzmienie projektu ustawy jest nieprecyzyjne. Może to być celowym zabiegiem rządu francuskiego, aby uniknąć zastrzeżeń Komisji Europejskiej. Przepisy dotyczące płacy minimalnej we Francji, która wynosi 9,61 EUR brutto za godzinę będą dotyczyć zagranicznych kierowców, przede wszystkim wykonujących przewozy kabotażowe.
PŁACA MINIMALNA DLA ZAWODOWYCH KIEROWCÓW W NORWEGII OD 1 LIPCA 2015 R.
W dniu 11 maja br. norweski Komitet ds. Upowszechnionych Umów Zbiorowych (Tariffnemnda) uchwalił wprowadzenie płacy minimalnej dla zawodowych kierowców w wysokości 158,32 NOK/godzinę. Nowe przepisy zostały ogłoszone 28 maja br. i wejdą w życie 1 lipca 2015 r. Płaca minimalna będzie obowiązywała zarówno kierowców norweskich, jak i zagranicznych, kierujących pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 tony, w tym również autobusów. Poza stawką godzinową kierowcy mają otrzymywać diety, zgodnie z norweskimi stawkami wolnymi od podatku (obecnie 307 NOK/dobę). Dla pracowników przedsiębiorstwa mającego swoją siedzibę poza Norwegią przepisy stosuje się wyłącznie w przypadku, gdy usługa transportowa świadczona jest zgodnie z przepisami norweskiej ustawy o środowisku pracy dot. delegowania pracowników (Arbeidsmiljølovens § 1-7). Wymaga to, aby odbiorca usługi znajdował się w Norwegii. Przepisy znajdują zastosowanie w kwestiach kabotażu oraz niektórych rodzaju transportu międzynarodowego.
Nowe regulacje nie mają zastosowania przy transporcie towarów własnych przedsiębiorstwa. Nie będą również działały w przypadku, gdy pracownik zostaje wysłany do firmy pozostającej w ramach tego samego koncernu lub z zagranicznej agencji pracy, a także wobec praktykantów/stażystów oraz osób objętych rządowymi programami pracy (przeciwdziałanie bezrobociu, finansowane przez Urząd Pracy i Opieki Społecznej – NAV).
Za: Ambasada Rzeczpospolitej Polskiej w Oslo