21 lutego 2014 roku w Łodzi odbyło się spotkanie członków Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Transportu Nienormatywnego. Udział wzięło kilkadziesiąt osób reprezentujących firmy transportowe, producentów naczep oraz firmy doradcze. Nowy skład zarządu oraz komisji rewizyjnej powołany został w celu zapewnienia konsolidacji rynku ponadgabarytowego oraz działania na rzecz wszystkich przewoźników i podmiotów związanych z branżą ponadgabarytową.
W trakcie obrad wybrano następujące osoby na stanowiska członków zarządu i komisji rewizyjnej:
Zarząd:
- Łukasz Chwalczuk, prezes zarządu – Kancelaria Prawna Iuridica
- Maciej Łubiński – Herkules S.A.
- Wiesław Bednarz – BedMet Logistic
- Wolfgang Wiesiollek – Transannaberg Logistic
- Kazimierz Skuratowicz – MTD Skuratowicz
- Barbara Lesik – Natalex
Komisja Rewizyjna:
- Aleksander Rybka – Ol-Trans
- Krzysztof Bartosik – Faymonville
- Julian Stala – ZTE Radom sp. z o.o.
W trakcie spotkania obradowano i podjęto uchwały, które mają na celu skierowanie działalności stowarzyszenia na następujące tematy.:
- pilotaż – poprzez usprawnienie procesu szkoleniowego osób świadczących usługi pilotażu. Ponadto wprowadzenie dodatkowych szkoleń dla osób zdających prawo jazdy, aby potrafili odpowiednio reagować i zachować się na drodze w związku z poruszaniem się pojazdów nienormatywnych oraz uprawnieniem pilotów do kierowania ruchem.
- odstępstwa od warunków technicznych pojazdów – prace mają na celu usprawnienie procesu wydawania decyzji przez właściwego ministra oraz umożliwienie szybszej rejestracji pojazdów.
- konieczności wykonywania indywidualnych ekspertyz obiegów drogowych, które na dzień dzisiejszy nie podlegają wielokrotnemu użyciu. Powoduje to generowanie olbrzymich kosztów dla całej branży związanej z transportem nienormatywnym, pomimo, iż przez dany obiekt drogowy np. most poruszają się pojazdy o bardzo zbliżonej charakterystyce.
- zgłoszenia stowarzyszenia do kręgu podmiotów z którymi dokonuje się konsultacji społecznych projektów aktów prawnych, aby np. budowa nowych dróg (a w szczególności rond) odbywała się po uzyskaniu opinii specjalistów z dziedziny przejazdów pojazdami nienormatywnymi. Obecna forma budowy rond, w których na środku ronda usypuje się coś na wzór kopca, powoduje, że pojazdy pojazdami nienormatywnymi napotykają na ogromne przeszkody w pokonaniu takiego obiektu. Część województw i powiatów już konsultuje swoje projekty budowy dróg z przewoźnikami ponadgabarytowymi, niestety jest to jeszcze dość rzadka praktyka, którą stowarzyszenie ma zamiar zmienić.
- uaktualnienia przepisów prawa przewozowego do współczesnych norm i specyfiki, m.in. poprzez wydłużenie okresu przedawnienia roszczeń transportowych, usprawnienia i uproszczenia procedury reklamacyjnej, zmniejszenia formalizmu związanego z treścią protokołu szkody, pisma reklamacyjnego oraz wezwania do zapłaty.
- warunków ubezpieczeń transportowych – stowarzyszenie przyjęło za cel lobbowanie w kierunku zmniejszenia wymogów formalnych jakie stawiają firmy ubezpieczeniowe w ogólnych warunkach ubezpieczenia, które często są podstawą do odmowy wypłaty odszkodowania.
- działania w sprawie wymogu posiadania polisy ubezpieczeniowej z gwarantowaną sumą ubezpieczenia 25 mln € w przypadku przejazdów pojazdami nienormatywnymi przez terytorium Niemiec.
Nowy zarząd stowarzyszenia podjął się także wprowadzenia zmian w portalu internetowym stowarzyszenia – www.ponadnormatywni.pl, aby członkowie mogli wzajemnie zwiększać bezpieczeństwo w świadczeniu usług transportowych i pomagać sobie nawzajem w unikaniu nierzetelnych zleceniodawców. Strona internetowa stowarzyszenia zostanie gruntownie przebudowana, aby członkowie stowarzyszenia mieli łatwy dostęp m.in. do:
- Wzorów odwołań od kar ITD
- Giełdy wierzytelności
- Listy firm wspierających transport (firmy doradcze, ubezpieczeniowe, pilotażowe itp.)
- Aktualnych informacji związanych z branżą ponadgabarytową
Fotogaleria: